Monday, March 9, 2015

Melaburlah Hari ini Untuk Hari Tua Anda

Tahukah anda kenaikan kos sara hidup dan jangka hayat yang panjang menyebabkan peningkatan keperluan perancangan persaraan di Malaysia.

Tanggungjawab anda perlulah ada kesedaran akan kepentingan menabung untuk masa hadapan dan juga untuk menampung perbelanjaan anda sepanjang tahun-tahun kecemasan anda.

Walaupun wang simpanan KWSP anda akan membantu, tetapi wang itu mungkin tidak cukup untuk tempoh persaraan anda.

Kajian oleh KWSP menunjukkan 50% pesara menggunakan semua wang simpanan KWSP mereka dalam masa 5 tahun dan terpaksa bekerja semula untuk menampung keperluan hidup.

JOM! Sediakan gaya hidup persaraan yang ideal dengan mengikuti beberapa langkah di bawah:

1. Tentukan tempoh persaraan anda. (sekiranya anda bersara pada umur 60 thn dan di jangka hidup sehingga umur 80 thn, TEMPOH persaraan anda adalah 20 tahun)

2. Ketahui tempoh untuk anda menyediakan wang persaraan. (jika anda berumur 35 thn, anda menpunyai 25 tahun untuk menyediakan wang persaraan)

3. Mengira jumlah yang diperlukan selepas bersara.(tentukan perbelanjaan tahunan semasa anda, RM x Tempoh Persaraan)

4. Kenalpasti jumlah wang yang anda perlu menabung.(hubungi Unit Trust Consultant bagi membantu untuk mengira dan menganggar jumlah yang anda perlu menabung )

5. Mulakan Hari Ini!

# Anda dinasihatkan untuk berunding dengan perancangan kewangan yang bertauliah dan berlesen sebelum membuat keputusan untuk melabur.

|Selamat Melabur Untuk Keselesaan Hari Tua Anda|

SMS @ Whatsapp 013-9242017 for FREE Consultations

No comments:

Post a Comment